BlogBlogs

Tuesday, November 9, 2010

Makanan sunnah Rasullullah

Rasullullah SAW menyimpan stok buah Kurma untuk setahun,sebagai makanan harian.Dikatakan Buah kurma sangat berkhasiat untuk menjaga kesihatan tubuh badan dan memberi tenaga segera kepada manusia.
Adalah disarankan kepada ibu-ibu mengandong,selain mengambil supplement yang diberikan oleh Doktor, eloklah amalkan memakan buah Kurma sebagai persediaan menyimpan tenaga sewaktu melahirkan.
Selain itu kata Ustaz, ibu mengandong elok amatkan membaca Alquran,dari mula mengandong supaya anak itu akan menjadi anak soleh/solehah apabila besar kelak.
Auntie nak syorkan supaya auntie sendiri dan kita semua memsukkan buah kurma ini sebagai sebagian daripada resepi masakan.Baru-baru ini Auntie ada buat ACAR BUAH2AN KERING(JERUK),Dengan menambah bahan-bahannya Buah kurma kering.Memang sedap rasanya. cubalah.
cara membuatnya;
1. Buahan kering (jeruk) seperti buah limau,prune,mangga,pala dan lain-lain dipotong kecil-kecil.Cili api juga dijeruk.dan juga buah kurma dipotong kecil2 dan dibuang biji.
2. Tumis bawang besar dan bawang putih sebiji sebiji.masukkan lada serbuk yang telah dibancuh dengan air panas.Biarkan garing sedikit.
3. Masukkan cuka, gula dan sedikit garam kedalam tumisan lada tadi.(satu senduk cuka campur satu sendok gula pasir).Biarkan sehingga mendidih dan kemudian masukkan kesemua bahan2 buah tadi dan gaul hingga rata. Dah siap,boleh dimakan.ianya tahan lama jika disimpan didalam bekas kaca.
SELAMAT MENCUBA.

No comments:

Post a Comment