BlogBlogs

Thursday, December 2, 2010

HIDAYAH ALLAH


Hidayah itu daripada Allah.Bahawa manusia hanya akan memperolehi kebajikan hidup didunia bila mendapat hidayah atau petunjuk daripada Allah.Hidayah atau petunjuk daripada Allah ini ada berbagai macam,antaranya sebagai berikut;
1.HIDAYAH DALAM BENTUK ILHAM;
Perkara ini dirasakan oleh anak kecil sejak ia dilahirkan.Seorang anak memerlukan makanan ia akan memberikan isyarat dengan cara menangis.
2.HIDAYAH MELALUI PANCA INDERA
Hidayah ini terdapat pada manusia dan haiwan.
3.HIDAYAH MELALUI AKAL
Hidayah ini lebih tinggi darjatnya dibandingkan hidayah ilham dan pancaindera.Secara naluriah, manusia akan hidup bermasyarakat dengan yang lainnya.Oleh sebab itu manusia memerlukan akal yang mampu menilai segala kesalahan yang dilakukan oleh pancaindera.
4.HIDAYAH BERUPA AGAMA DAN SYARIAT.
Hidayah ini merupakan keperluan mutlak bagi manusia kerana akal tidak cukup untuk menghadapi pengaruh hawa nafsu,kekuatan syahwat dan dorongan2 sesat yang menjerumuskan manusia kedalam kehancuran.Akal tidak mampu mengelakkan manusia dari semua dorongan-dorongan nafsu buruk yang dapat menimbulkan kejahatan, kezaliman, malapetaka dan pemusuhan.
Dengan hidayah ini manusia akan dapat mengendalikan dirinya dari pelbagai pengaruh negatif yang menjerumuskan akalnya.Boleh memilih mana yang benar dan salah.Mana yang baik dan yang buruk,mana yang manafaat dan mudarat.Dengan akal manusia mampu mengalahkan nafsu,mampu menegakkan kebenaran,keadilan dan kejujuran untuk kepentingan kebahagiaan hidupnya hidupnya didunia mahupun diakhirat.
Orang yang mendapat hidayah daripada ALLAH akan memperoleh kehidupan yang penuh dengan berkah, keselamatan dan kebahagiaan. Hal ini telah dibuktikan dalam sejarah umat2 dahulu yang menjadi umat yang soleh.Kepada umat yang soleh inilah ALLAH menurunkan segala rahmatNya dan berkahNya dari langit sehingga mereka hidup penuh dengan kebahagian,kesejahteraan dan keselamatan.
BILA KITA MEMOHON HIDAYAH DARIPADA ALLAH, KITA HARUS MELAKSANAKAN SEGALA SYARIATNYA DENGAN KESUNGGUHAN HATI DALAM KEHIDUPAN SEHARI2.TANPA USAHA SEMACAM INI NESCAYA ALLAH TIDAK AKAN MEMBERIKAN HIDAYAHNYA KEPADA KITA. BERDOALAH BANYAK2 DENGAN TULUS DAN IKHLAS!!!!

No comments:

Post a Comment